Τετάρτη 6 Ιουλίου 2011

Κι πάλι για τα δημοπρατήρια


Για την δημιουργία και λειτουργία δημοπρατηρίου αγροτικών προϊόντων συζητά  επιτέλους η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας.
Στόχος του δημοπρατηρίου θα είναι η  σύνδεση των παραγωγών με τους εμπόρους και τον τελικό καταναλωτή και θα λειτουργούν ως κέντρα στα οποία θα πηγαίνουνε οι παραγωγοί ή οι ομάδες παραγωγών τα προϊόντα τους και από εκεί μέσα θα γίνεται η διακίνηση. Στο δημοπρατήριο θα μπορούν να πωλούν τα προϊόντα τους μεμονωμένοι παραγωγοί, ομάδες και συνεταιρισμοί, ενώ οι μόνοι που θα μπορούν να συμμετάσχουν θα είναι έμποροι εγγεγραμμένοι στο μητρώο εμπόρων, αποκλείοντας την εμφάνιση εμπόρων χωρίς άδεια, προστατεύοντας με αυτό τον τρόπο και τον παραγωγό και τον καταναλωτή για την διακίνηση των προϊόντων, ενώ παράλληλα θα διασφαλίζονται η πιστοποίηση, η ποιότητα και τα ιδιαιτέρα χαρακτηριστικά των προϊόντων. Δομές όπως τα δημοπρατήρια, λείπουν από την Ελλάδα δυστυχώς ,όταν σε απόσταση αναπνοής ,στην Αδριανούπολη υπάρχει και λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια ,διασφαλίζοντας έτσι ένα ικανοποιητικό εισόδημα στο πρωτογενή τομέα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ευρώπη τα Δημοπρατήρια αυτά είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα, με κάποια από αυτά να υπάρχουν για περισσότερο από 300 χρόνια, αλλά στην Ελλάδα η πρακτική αυτή δυστυχώς ,είναι ακόμα στα σπάργανα, αφού υπάρχουν μόνο έξι, τέσσερα από τα οποία λειτουργούν στην Κρήτη, ενώ το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ενθαρρύνει την ανάπτυξη κι άλλων στην υπόλοιπη επικράτεια, μεταξύ των οποίων και στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Είναι  ιδιαίτερα σημαντικό λοιπόν ,η ύπαρξη  δημοπρατηρίου που σε συνδυασμό και με το Καλάθι των Τοπικών Προϊόντων της Περιφέρειας  μας ,το οποίο θα παρέχει κατευθύνσεις για τα προϊόντα να ξεκινήσει αυτό το εγχείρημα. Να σημειωθεί ότι στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης παράγονται ετησίως 90 χιλιάδες  tn οπωροκηπευτικά και η ντόπια κατανάλωση φτάνει τους 50 με 60 χιλιάδες tn..
Με αυτό τον τρόπο επιτέλους μελλοντικά θα περιοριστεί η ψαλίδα η οποία υπάρχει από την τιμή στο χωράφι στην τιμή στο ράφι, και αυτό θα το καρπώνεται ο τελικός καταναλωτής, κάτι που θα δώσει μια νέα ώθηση στον πρωτογενή τομέα. Άλλωστε οι παραγωγοί πλέον έχουν κατανοήσει ότι η πολιτική της αποσύνδεσης  επιδοτήσεων  από την παραγωγή ,δεν μπορεί να οδηγήσει πουθενά, αφού με την πάροδο του χρόνου θα εκπνεύσει, που σημαίνει ότι πρέπει να στραφούν σε παραγωγή ποιοτικών προϊόντων. Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη άλλωστε, υπάρχουν αρκετά λαμπρά παραδείγματα ομάδων παραγωγών και συνεταιρισμών οι οποίοι διαπρέπουν και έχουν και εξαγωγική δραστηριότητα.
Αυτή ακριβώς τη νοοτροπία θα ενισχύσουν τα δημοπρατήρια, αφού θα παράσχουν σε όλους τους παραγωγούς ένα χώρο για την πώληση των προϊόντων τους, που ταυτόχρονα θα τους ενισχύει αφού θα είναι πολύ καλύτερο από το να βγαίνει κάθε παραγωγός μόνος του για να διαπραγματευτεί το προϊόν του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου